Når du skal ud at ro og HAR booket båd:
I skal betragte dette lidt som når man er hjemme i egen klub. Dette er ikke Tolo. Her er bådene på land hver dag og skal transporteres et lille stykke fra bådstativ og til vand, dvs. de skal løftes fra stativ til bådvogn.
Bådene er lidt tunge, så I skal være flere om det når I skal have en båd ud og ned på bådvognen.
Redningveste
Der er 12 stk. orange redningveste til rådighed på stedet, men ønsker du at ro med vest på, så er de orange veste meget ukomfortable at have på, medbring derfor evt. egen oppustelig vest.
Vi har fået oplyst af SAS at man må medbringe en oppustelig redningsvest og op til 2 stk. CO2 patroner. Det kan desvære ikke findes på hjemmesiden og de vil ikke fremsende det skrifteligt. Vi anbefaler at man pakker vest og CO2 patroner ned i den indcheckede bagage.
Vigtigt: Roklubbens unge træner hver dag om morgenen og om aftenen.
Vi har tidligere som hovedregel IKKE kunne komme og sætte både i vandet FØR kl. 09.30 – måske 10.00 og skulle være hjemme og på land inden kl. 17.00 – Efter ny aftale med klubbens ledelse kan vi møde tidligere hvis vi ønsker det og komme hjem senere. Vi skal dog være opmærksomme på at holde os helt på afstand hvis de selv er igang med at benytte ponton. Lav evt. en aftale med dem.
Møder I personer fra klubben når I er der, så husk at det er os som er gæster hos dem. De helt unge fra klubben kan ikke tage stilling til noget hvis I spørger dem. Her skal I altid tale med en af lederne, som altid er en lidt ældre person. Træningen på vandet er kun for de unge. Ingen af de ældre ror.
Mød op omklædt:
Når du skal ud at ro, skal du møde op omklædt til roning. Vi kan ikke klæde om i roklubben. Tilsvarende når vi kommer retur efter en dag på vandet, så kan man IKKE bade eller klæde om i klubben. Lige som i Tolo. Det må man gøre hjemme på hotellet, eller hvor man nu bor. Det er et kompromis med klubben, da vi ellers ville genere deres aktiviteter. Men der er selvfølgelig toilet til rådighed.
Når du kommer til klubben:
For at komme ind på det lukkede område, skal der benyttes en elektronisk nøglebrik, som er placeret i en nøgleboks der sidder på muren på bygningen. Der er en 4-cifret kode som du får udleveret når du / eller I skal afsted til Sibenik.
Se foto: "Nøgleboks på muren til huset"
Den elektroniske nøgle åbner den store skydeport ind til klubbens P-plads
I går ind på området til bådstativet med de 4 både. På bådstativet er der også en nøgleboks. Til denne boks er der også en kode, som er den samme som til den første nøgleboks. Her befinder sig 3 nøgler. Se foto: "Nøgleboks på bådstativet"
Den røde nøgle er til den blå gitterport ved huset. Se foto: "Den blå gitterport".
Den blanke lidt mindre nøgle er til den blå jerndør ind til selve huset. For at åbne denne dør, skal man trække den til sig, da døren er skæv og binder og er meget tung. Gør det samme når den skal låses- træk den til dig. Se foto: "Den blå jerndør ind til selve huset"
Når man kommer ind, vil man se der står 8 årer placeret her. Går man op ad trappen kommer man til en lille lidt smal gang hvor der lige til venstre er et lille toilet. Videre hen af gangen kommer der en dør med en rude. Den 3’die nøgle kan åbne denne. Dette rum er vort til alt vort tilbehør. Her finder man redningsveste, styrmandssæder, søkort, værktøjskasser mv.
Så er det blot at hente det som man skal bruge til sin tur.
Bemærk, at der IKKE er langtursflag til rådighed. Til gengæld har vi en flot og fin "S R" dannebrogstander, som vi kan benytte på turene.
NB NB : Vi skal selv sørge for toiletpapir og sæbe til det lille toilet – håndklæde er der ikke så meget af. Prøv at finde noget at bruge / hænge op i den periode som I er der. Rengøring af toilet skal vi også selv sørge for, så prøv på bedste vis at få det til at fungere. Tøm også gerne den lille affaldskurv og sæt ny pose i. Det er kun os som benytter dette toilet. Div. rengøringsartikler er i vort lokale. Mangler der noget, så køb evt. hos den lille købmand der ligger kort før roklubben. Vi refunderer selvfølgelig beløbet, hvis du sender os beløb og et mobilnr.
Når I så skal have en båd eller flere på vandet, så gør I følgende:
Udvælg jer den eller de både som I ønsker. Hvis I vælger en båd fra den side at bådstativet som vender ind mod hegnet, så er I nødsaget til at flytte bådstativet en lille smule ud for at få plads til bådvogn til at løfte båden ud på.
For at trække bådstativet lidt ud skal i benytte de reb som sidder på bådstativets nederste ramme til at trække i. Det hele vejer omkring 500 kg. Så please gør det rigtigt og forsigtigt for at skåne stativet.
Skal I bruge mere end 1 båd, så tag de øverste både først, for så er der bedre plads til at tage de nederste. Når du skal have nederste båd ud skal bådvogn placeres en bådbredde fra stativet for ellers kan du ikke løfte båden ud...!!
Vejledning ved isætning og optagning af båd
Vi startede sæson 2026 med at montere en kølrulle på bådvognen, så båden kunne rulles op på denne, så man var helt fri for at løfte båden på plads på bådvognen. Det viste sig desværre at være en fatal fejl i en god mening. Der skete det, at hvis man ikke ramte kølrullen præcis med kølen når båden kom på vognen, men ramte ved siden af med lidt for megen kraft, så lavede den hårde kølrulles kanter HUL i båden. Det er desværre sket på 3 forskellige både, som vi efterfølgende havde et større arbejde med at få repareret. Kølrullen er derfor afmonteret og den bedste anbefaling med at sætte båd i vandet og op igen er indtil videre denne:
Kør bådvogn med båd hen til rampen (agterende mod vandet), men kør ikke ned ad rampen.
3 personer på hver side løfter båden og bærer båden ned af rampen og hen til rullen på ponton.
Løft båden så agterende kommer et godt stykke ud over ponton og sæt båden ned.
Løft stævnen så højt op at båden kommer til at rulle på rullen for enden af ponton og skub så båden helt ud i vandet. Holdt især godt fat i agterline hvis der er lidt vind.
Når I kommer hjem fra tur og skal ha’ båden op igen, så er det omvendt procedure. Båden skal bæres op igen til bådvognen som står på kajkanten.
Se video her: https://youtu.be/0e_Aq_HSNEc
Bådvognen kører dårligt på rampe og ponton, så derfor denne fremgangsmåde, som vi testede med succes i uge 23. Til sæson 2027 vil der være nye bådvogne som kan køres helt ned for enden af ponton.
Bådvogn skal ALTID tilbage på plads når man er på vandet. Intet må efterlades på ponton.
ALLE døre og porte skal lukkes og låses og nøgler skal tilbage i de respektive nøglebokse og kode neutraliseres… Tag ALDRIG nøglerne med.
Rigtig god tur

Bådstativ og bådvogns plads
Træk her hvis I skal flytte bådstativ
Nøgleboks på muren til huset
Nøgleboks på bådstativet
Den blå gitterport
Skydeporten ind til området
Se teknikken her - 6 personer
Klubben selv kan ha' stor aktivitet
Afstand når nederste båd skal ud
